Benny Holst


          Født 21. marts 1940 i København

          Profil

          Solidt i en folkelig sangtradition blev Benny Holst 

          en af venstrefløjens kendeste stemmer i 70’erne, men skabte

          sig samtidig en profil som en sangskriver, der kunne fortælle

          en historie indigneret og medfølende. De politiske opråb

          i 70’erne er engagerede, men for tidstypiske, hvorimod 1974- albummet

          ikke er til at komme udenom, når den danske singer-songwriter

          kongerække skal opstilles.

          Karriere

          Dansk sanger, sangskriver, mundharpespiller og

          guitarist. Voksede op hos mormoren Julie Petersen,

          som havde et rigt repertoire af gamle sange, fra middelalderballader,

          skillingsviser, revyviser til de sørgelige som, krybskyttevisen

          og i en sal på hospitalet. Sange som blev en del af Holst's fundament.

          Mormoren var hjemmesyerske, og brugte sangene når hun syede, han

          sad, som lille på sofaen, ved siden af symaskinen, og hun var,

          som han senere udtrykte det "min jukebox".

          Han gik ud af skolen i 7. klasse. Kom i lære

          som dybtryksretouchør. Begyndte at spille klarinet som 16-årig

          og mødte i det trad-jazz- miljø den daværende cornetist

          Povl Dissing.

          Begge havde en fælles kærlighed til de gamle danske sange,

          blues og amerikansk folkemusik, og det blev til et langvarigt duosamarbejde.


          2. Januar '68 begyndte han som prof. musiker med Dissing. Det blev til

          en række bluesinspirerede indspilninger af gamle sange som: Sølvstænk

          I Dit Gyldne Hår og Lille Sommerfugl.

          I '69 var han medkomponist på Lp'en Nøgne Øjne 

          indspillet i ASA studierne med gruppen Beefeaters.


          Samarbejdet med Dissing sluttede i 1970. Samme år medvirkede Holst,

          første gang, som skuespiller i Fiolteatrets debatforestilling:

          Knald I Låget. En forestilling om økologi

          skrevet af Kjeld Koplev. Holst og Dissing genoptog

          samarbejdet med en turne i '88.


          Et stigende politisk engagement bragte Holst i kontakt med forfatteren,

          digteren og samfundskritikere Jesper Jensen, som skrev

          tekster til Holst’s debutalbum Den Første Maj 

          som på Demos udkom på dagen i 1971. Samarbejdet

          omkring pladen resulterede i dannelsen af det socialistiske kunstnerkollektiv

          Agitpop, hvor også Arne Wurgler 

          var med. Agitpop debuterede samme år med pladen Husker

          du vor skoletid fra forestillingen af samme navn. Senere fulgte,

          på Agitpop: Europasange, Lærlingesange,

          Hvorlænge Endnu, Den Sidste Olie 

          og opsamlings CD’en Agitpop.


          Holst og Wurgler medvirkede desuden i en række kollektive kabaretforestillinger

          sammen med bl.a. Trille, Nils Tuxen 

          (guitar), Ole Fick (guitar), Anders Koppel 

          (orgel, keyboard, harmonika), Hugo Rasmussen (bas).

          I '75: København, Kærlighed, Kvinder, Kriser og

          Kapital. I'76:Fuglen, Skoven og Hjertet. I

          '78: Et Folk Der Ingen Sange Har Er Lettest At Holde I Skak.

          I '79: Livet er så kort og man er så længe

          død.


          Sammen med Trille, Ole Fick, Hugo Rasmussen, og Martin Andersen 

          deltog Holst og Wurgler i verdensungdomsfestivalen i Cuba i '78.


          I '88 turnerede Holst en kort periode med Martin Andersen 

          og Jan Toftlund.

          Repertoiret var en blanding af Holst’s og Toftlund’s sange.


          Duosamarbejdet med Wurgler blev sidst i '80’erne udvidet til trioen,

          Sømanden og Stjernerne.


          Sømanden er Niels Pedersen (Harmonika). Op til

          EU afstemningen i 2000 udsendte de for Enhedslisten, og til tekst af

          Jesper Jensen, cd-singlen Panik.


          Selvom det politiske fyldte, skrev Holst også for sig selv. Og

          hans Sange Af Benny Holst fra 1972 fik flotte anmeldelser

          for sin kombination af urdansk sangtradition og nutidig singer–songwriterrock.

          Pladen blev produceret af Peter

          Thorup som også selv spillede med. Stilen blev videreudviklet

          i '74. med Rejsende I Musik. Igen havde Thorup produceret.

          Pladen indeholdt sange som Bedstemor Med Slag I, hverdagsportrættet

          Weekendfar, den jobbeskrivende titelsang og den revyagtige

          Kærlighedskarrusellen. Lasse Ellegård kaldte

          i Information Holst "den eneste virkeligt realistiske sangskriver,

          vi har".


          Fire år senere udsendte Holst den socialrealistiske sangcyklus,

          Historien Om Jenny. Pladen var produceret af Holst

          og Anders Koppel, som også spillede orgel, keyboards m.m. Med

          Jens Rugsted (bas og el- guitar) og H.C. Mogensen 

          (trommer). Trods gode anmeldelser slog pladen ikke igennem


          I '79. (gen-)indspillede han med Wurgler Agitpop-træffere som

          Røde Wilfred, Folketings Boogie Woogie 

          og Det Er Os Der Bygger Op Tag Parti 

          (Abra Cadabra)


          I '81 udsendte Holst sit foreløbigt sidste album med egne sange:

          Sten I Min Mur, produceret af Flemming Ostermann,

          og med Koppel og Rugsted blandt de medvirkende.


          Der skulle gå syv år, før Holsts næste pladeprojekt,

          en tonsætning af Martin Andersen Nexø-digte

          og tekster på albummet: Alene, med musikalsk

          assistance af Jørgen Lang (mundharpe), Knut

          Henriksen (elguitar) og Hugo Rasmussen (bas).


          I 1985 blev Holst medlem af Mogensen holdet, med bl.a.

          Katrine Jensenius, Jytte Pilloni,

          Jacob Christensen, Søren Engel,

          Troels Jensen 

          og Preben Feddersen. Forestillingen

          Længe Mit Hjerte Slår - En Nat Med John Mogensen 

          skrevet af Erik Thygesen og instrueret af Jacob Christensen,

          spillede på forskellige scener i København og turnerede

          overalt i Danmark (Flensborg) over 12 år.


          Musikteaterformen har i det hele taget med årene forekommet Holst

          mere og mere naturlig. I marts 1998 medvirkede han med flere figurer

          i Århus-teatret Svalegangens opsætning af Erik Thygesen

          og Jacob Christensens forestilling 220 Waits, et krydstogt

          gennem den amerikanske sanger Tom Waits’ sange og tekster. Med

          var også Ken Gudman 

          og Troels Jensen.


          I 1996 var Holst og Pierre Dørge og Irene

          Becker med til at skrive musik til Laila Hodell’s

          film Balladen Om Holger Danske. Den første danske

          dukkefilm i spillefilmslængde.


          I 2000 var Holst sammen med Lasse Helner og Kell

          Dalager, en af drivkræfterne i opsætningen af forestillingen, 

          Friheden Tur Retur. En forestilling skrevet over Jan Toftlunds

          sange og tekster, af Anders Nyborg og Torben

          Eschen, og iscenesat af Anders Nyborg på Odense Internationale

          Musikteater. Fortsat af turneer i Danmark. Politiken / Dansk Rockleksikon

          ved Torben Bill

          I 2000 opretter Holst en trio med Martin Andersen og Troels Jensen.

          Repertoiret består af Holst’s sange. I 2003 udtræder

          Troels Jensen. Trioen består derefter af Holst, Martin Andersen

          og Jacob

          Rathje.


          Benny Holst vandt i 2001 dagbladet Politikens konkurrence om den bedste

          gendigtning af Bob Dylan’s Forever Young.

          Holst's fordanskning hedder Til Evig Tid.


          I 1999 blev Holst hædret for sin mangeårige indsats som

          arbejdersanger ved, som den første, at modtage Oscar

          Hansen-prisen.


          I 2003 modtog Holst Gelsted-Kirk-Scherfig prisen for

          utrættelig musikalsk og poetisk engagement.


          Holst udgiver i september 2004 med albummet Himlen må

          vente, med Martin Andersen (violin), Jacob

          Rathje (guitar, mandolin mm.), Thor Backhausen (harmonika),

          Povl Dissing (vokal), Jeppe Juul (hammond)

          og Wonderbrass (horn).

          Himlen må vente bliver flot modtaget og i marts

          2005 hædres albummet med to priser ved DMA Folk 2005:

          Årets danske album og Årets danske

          visealbum.


          Udgiver i april 2008 albummet Sepiadage. Cd'en udgives

          i anledningen af Benny's 40 års jubilæum som professionel

          musiker og


          indeholder 9 genindspilninger samt tre nye sange: 'Sepiadage', 'Den

          sidste vals' og 'Støvet har lagt sig'. Sepiadage er produceret

        af Jacob Rathje.

          Benny Holst og Sepiadage blev tildelt prisen Årets danske

          sangskriver ved DMA Folk i 2009.